Aktuálně

07.12.2017: Oživující pobyt na téma Miluj své tělo
11.11.2017: Nauč se to ubalit! - základní kurz přípravy vegan sushi
29.10.2017: Kurz Raw vegan Dezerty
29.10.2017: Tajemství zdravého trávení
28.10.2017: Hrawý kurz živé stravy 2. díl
22.10.2017: Workshop Raw Food "Professional" #2
14.10.2012: Vitariánský kalendář
11.08.2011: Bedničková služba
09.04.2011: Vitariánská, tedy tepelně nezpracovaná strava
23.04.2010: Sanatorium
27.02.2010: Odšťavňovače Champion Bio
11.08.2006: Lifefood.cz
byla spuštěna webová prezentace Lifefood.cz - stránky o živé stravě s novými produkty, informacemi, recepty a články
26.05.2006: CHT v Praze
Hledáte-li v Praze CHT centrum jedno z mála je na adrese: Lázně Cherubín, Školská 36, Praha 1 a tel. čísle:774669921. Paní Vendula už CHT nedělá.

Raw is fun!

Vitamín B12 ??

Vydáno dne 06. 01. 2004 (27915 přečtení)


Vitamín B 12 se stal nafouknutým problémem a strašákem pro vegany, vegetariány i vitariány a je stále velmi diskutovaným tématem v těchto kruzích. Na jedné straně přitom často stojí lékaři, kteří schválně zveličují "problém B 12", na straně druhé pak veganští extremisté, kteří se ho snaží uhladit hrstkou průstřelných agumentů. Protože nepatříme ani k jedné straně, v následujícím textu se budme snažit problém vitamínu B 12 více objasnit.

B 12 je největším a nejkomplexnějším vitamínem. Skládá se z iontů kobaltu, proto je také označován jako COBALAMIN. Je syntetizován mikroorganismy. Tento vitamín je nezbytný pro fungovaní methionin syntázy, enzymu zavislého na folátech, který syntetizuje aminokyselinu methionin z homocysteinu. Methionin je zásadní při metylačních reakcích v těle, např. při vzniku DNA a RNA. Vitamin B 12 je tedy nepostradatelný, a jeho deficit má vždy vážné následky.

Pro začátek je třeba říct, že využitelný vitamín B 12 dnes není obsažen v žádných rostlinných potravinách na trhu, popřípadě jen v bezvýznamných množstvích. Jestě nedávno se specialisté na výživu domnívali, že vitamín je obsažen v některých mořských řasách nebo v některých sojových výrobcích s jedlými plísňovými kulturami (Tempeh). Ukázalo se ale, že tyto obsahují jen tzv. neaktivní analogy b 12, které mohou mít na hlaidnu vitaminu spíš negativní vliv.

Přirozené veganství?
Při řešení otázky vitamínu B 12 se dostáváme k jedné velmi zajímavé skutečnosti. Mnoho promotérů vegetariánství, veganství i vitariánství se snaží nás přesvědčit, že lidé jsou vyhraněnými býložravci a manifestují to na příkladu velkých primátů, kteří jsou nám lidem biologicky nejbližší. Pravdou je, že člověk má opravdu všechny znaky býložravce a stavba našeho těla je jasným důkazem, že člověk není uzpůsoben lovu ani konzumaci masa v přírodních podmínkách, stejně jako jemu blízcí primáti. Biologové však jednoduchým pozorováním zjistili, že i býložravci v přírodě pozřou určité množství živočišného materiálu - nedobrovolně. Například gorily, které denně spořádají kilogramy listí s ním něvyhnutelně pozřou mnoho mikroorganismů, hmyzu nebo jeho vajíček a trusu (potvrzují to rozbory gorilích výkalů). Stejně je tomu u řady dalších velkých primátů a býložravců. Jasně tak docházíme k poznání, že čistě rostlinná strava veganů zbavená všech živočisných látek není přirozená. Většina veganů i vitariánů získává potraviny z obchodů a trhů, jsou to produkty zemědělství, kde je obsah jakýchkoliv "nečistot" přímo nežádoucí.

Přírodní zdroje
Co to pro nás znamená? Máme začít chroupat cvrčky a mravence? To asi ne, ikdyž pro ty z vás, kdo jsou ochotni to zkusit by to mohlo být zajímavé zpestření jídelníčku - ale pozor, nevařit!! Schůdnějším řešením je zaměřit se na konzumaci bio zeleniny, která není před použitím opláchnuta nebo oloupána (bio mrkev nemusíte škrábat), což zajistí přísun bakterií, které žijí v půdě do střeva spolu vitamínem b 12. Další, ještě lepší varianta je zařadit do jídelníčku čerstvé, divoce rostoucí byliny natrhané v přírodě (pampeliška, kopřiva, jetel, lopuch, některé bodláky) a to nejlépe v podobě čerstvě vylisovaných šťáv. Toto je stále více prosazovaný trend v rámci vitariánství a je to logické - konzumace divokého býlí je návratem k přirozené stravě člověka a tyto byliny jsou několikrát vydatnější v obsahu živin a chlorofylu, přičemž na nich sídlí mnoho mikroorganismů syntetizujících vitamín b 12. Jedná se hlavně o kořenové a přízemní části (pampeliškový a lopuchový kořen jsou všeobecně velice hodnotnou potravinou). Také bývá doporučováno i občasné pozření malého množství hlíny z míst, kde je vyloučena jakákoliv kontaminace či chemické znečištění.

Vstřebávání vitamínu B 12
Zdá se, že více než samotný příjem b 12 v jídle je schopnost těla tento vitamín vstřebávat. S rostoucím věkem tato schopnost klesá, a mnoho lidí v pokročilém věku trpí nedostatkem b 12 přesto, že jedí a celý život jedli maso. Tato skutečnost má samozřejmě co do činění s životním stylem a stravovacími návyky. U mladých, nebo u lidí kteří dodržují zdravý životní styl je všeobecně potřeba B 12 mnohem menší. To nás dovádí k závěru, že vyrovnaná vitariánská strava spolu s konzumací bio zeleniny a divokého býlí je ideální. Zaručuje zdravou střevní mikroflóru a minimální příjem toxinů do těla, stejně jako nestravitelných složek vařené stravy, které organismus s postupem věku čím dál více oslabují. Nejvíce je přitom zatěžováno střevo, jehož stav je u mnoha lidí žalostný, přičemž právě ono je klíčem ke správnému vstřebávání vitamínu B 12.

Pokud nejste schopni nebo ochotni do vitariánského jídelníčku zahrnout větší množství bylin a neprané bio zeleniny, zvažte užívání vitaminových doplňků B12. Je to kažodpádně lepší řešení, než jíst maso.

Odkazy:

Vitamín B12 na serveru Vitalion.cz


Komentáře ke článku

Související články:
Tuky 2.díl - Problematika metabolismu mastných kyselin (21.08.2006)
Tuky - nové vydání 1.díl (21.08.2006)
Pečivo? Ne! (25.01.2004)
Maso (11.01.2004)
Bílkoviny, aminokyseliny (11.01.2004)
Tuky (26.12.2003)

( Celý článek | Autor: vitarian development team)