Aktuálně

09.03.2018: Víkendový kurz s dětmi
07.12.2017: Oživující pobyt na téma Miluj své tělo
27.11.2017: Strava jako nástroj
14.10.2012: Vitariánský kalendář
11.08.2011: Bedničková služba
09.04.2011: Vitariánská, tedy tepelně nezpracovaná strava
23.04.2010: Sanatorium
27.02.2010: Odšťavňovače Champion Bio
11.08.2006: Lifefood.cz
byla spuštěna webová prezentace Lifefood.cz - stránky o živé stravě s novými produkty, informacemi, recepty a články
26.05.2006: CHT v Praze
Hledáte-li v Praze CHT centrum jedno z mála je na adrese: Lázně Cherubín, Školská 36, Praha 1 a tel. čísle:774669921. Paní Vendula už CHT nedělá.

Raw is fun!

Krok 1: Přechod na syrovou rostlinnou stravu

Vydáno dne 17. 02. 2004 (90343 přečtení)
Žádná jiná zázračná dieta, než je konzumace živé stravy rostlinného původu většinového či absolutního podílu ve Vašem jídelníčku, Vám nepomůže shodit přebytečná kila či znovu navrátit mladický elán, zdraví a duševní svěžest. Rady a postupy zde publikované jsou odzkoušeny samými autory těchto článků a nejen díky nim Vám přináší přímý odkaz. Díky nim se můžete vydat na cestu, která má absolutní cíl. Není šlechetnějšího cíle, než díky duševní vyrovnanosti a zdraví svého těla inspirovat a pomáhat ostatním na všech úrovních.

Prvním krokem na cestě k revitalizaci těla a k dosažení absolutního zdraví a duševní svěžesti je rozhodnutí. Pevné rozhodnutí je jedním ze stěžejních částí naší vlastní transformace. Pokud jsme si ujednotili vlastní cíle a jsme schopni se sami rozhodnout, čeho chceme dosáhnout, tak nám již nic nebrání k zahájení procesu. Člověk, který je natolik silný, že sám udělá rozhodnutí s jistými cíly, je dostatečně silný k jejich dosažení. Existuje mnoho metod jak postupovat, ale jen málo z nich je účinných, odzkoušených a vedoucích do námi stanovených cílů. Věcí, kterou bychom měli mít stále na vědomí, je, že veškeré překážky a problémy na naší cestě k cíli jsou způsobeny jen námi samými. Naším pohledem, ztuhlými koncepty a silnými zvyky. Je potřeba je postupně rozpouštět a uvědomovat si dlouhodobější cíle, než jen krátkodobé potěšení z ne příliš přínosných aktivit jako je přejídání se či zbytečné ulpívání na jídle a tolik oblíbené živoření.

V prvním kroku si musíme uvědomit, že naše zvyky jsou tak silné, že rozpustit je a změnit v jiné během okamžiku, je prakticky nemožné. Proto musíme zvolit metodu postupovou. Nahrazování a obelsťování tužeb po vařených chutích. Strava, kterou budeme nahrazovat, je i pro vitariána do budoucna neperspektivní. Jedná se o různé náhražky, různé mixy a těžké chutě, více kořenější jídla a také ne zrovna nejlépe stravitelná. Také velice diskutované téma přejídání se syrovou stravou můžeme zatím vynechat. Zato si buďme jistí, že i tenhle - přestupový způsob stravování, je neporovnatelně přirozenější pro tělo než jídlo vařené.
Dále musíme zvolit co nejpestřejší paletu čerstvého ovoce a zeleniny, semínek, ořechů, olejů, koření a dalších syrových rostlinných výrobků, jako je nepražené tahini, nepasterizované sojové omáčky a pasty typu shoyu a tamari a miso, dále tahini a další, a pokud je to možné, zaplnit jimi celou naši lednici a spižírnu.

Pokud jsme se nikdy nezajímali o nějaký jiný způsob stravování, než je klasická česká kuchyně ala vepřo knedlo zelo a jiné zabíjačkové dobrůtky, budeme mít o to více práce, ale také o to více motivace ke změně a dosáhnutí cílů.

Důležité je si vytvořit nějaký systém, kterého se budeme držet.

Následují potraviny, které bychom měli jako první vyloučit z našeho jídelníčku:

- červené maso - nahradíme pro pocity zaplnění syrovou stravou těžšího kalibru, kde největší podíl tvoří tuky. Jsou to ořechové a semenné pasty a humousy, které díky vhodnému koření uspokojí touhy po výrazných chutích. Z ořechů a semen také velice chutné deserty a sladkosti. Dále to jsou avokáda a olivy, jejich kombinace a jiné tučné pochoutky. V případě, že si už musíme dát maso, zkusme si uvědomit, co nás k tomu láká a co nám to přinese. Jistou, ale jen také dočasnou náhradou může být maso mořských ryb. Kuřata nedoporučujeme z důvodů používání chemikálií a umělých hormónů pro jejich zrychlený růst a v neposlední řadě také kvůli stále se zvyšujícímu počtu nemocí.

- bílé maso - samozřejmě musíme také vyloučit, ale může nám pomoci při přestupu z masa červeného. Můžeme ho substituovat avokády, nepasterizovanými olivami, ořechy a semeny.

- kravské mléko a sýry - je mnoho důvodů, proč mléčné výrobky vyloučit z jídelníčků budoucích vitariánů. V tomto článku se můžete dočíst proč tomu tak je. Dalšímu zahleňování a kupení mazlavé substance a jiných chemikálií nejen na stěnách našich střev, bychom měli co nejrychleji zabránit. Což jinými slovy znamená přestat konzumovat mléčné výrobky. Určitým kompromisem může být syrové (nepasterizované) kozí mléko, které je nejlépe stravitelné, ale také způsobuje hleny. Chuť na sýr je spojena s potřebou těla po tuku a ne mléčném výrobku. Není proto problém si udělat "náhražku" s dominantním obsahem tuku. Avokádová pasta nebo humous je výborná volba, která předčí ledajaký sýr nejen chutí. Syrové rostlinné sýry lze vyrobit fermentací ořechů nebo semen.

- pečivo - škroby v pečené formě nejsou také žádným přínosem pro naše zdraví. Modifikované obilí a spousta chemikálií používaná při hnojení nejsou vhodná pro dosažení zářícího zdraví. Navíc pečené výrobky obilného původu jsou silně kyselinotvorné stejně jako maso, a tak se jich můžeme s klidem vzdát. Potřebné látky, které si myslíme, že získáme z pečených cereálií, získáme z tepelně neupravených semen a ořechů a mnoha dalších jiných potravin rostlinného původu. Místo klasické housky či krajíce chleba můžeme například použít velice chutné lněné krekry.

- rafinovaný cukr - jedním z největších konzumních jedů je rafinovaný cukr. Tento cukr je používaný při výrobě mnoha sladkostí, dortů a jiných nejen sladkých neřestí, jako přislazovadlo do nápojů jako jsou káva, čaj, limonády a mnoho jiných.
Zpravidla je touha po sladkém vyvolána nedostatkem minerálů a nedostatečnou alkalizací těla. Při trávení rafinovaných cukrů dochází k demineralizaci těla. Tímto se ničí naše zuby, kosti a celé tělo. V praxi nejsme nuceni cukr vůbec používat. Výborná náhrada za cukr je med. Chuť medu se od včelaře ke včelaři, od oblasti k oblasti, mění a nám nezbývá nic jiného, než si jen labužit v nezměrných chutích tohoto zázračného včelího produktu. Oproti cukru nám med poskytuje mnoho vitálních látek a vitamínů. Med obsahuje jednoduché cukry a je lehce stravitelný. Touhu po sladkostech můžeme také zahnat ovocnými šťávami, koktejly, či jinými sladkostmi z našich receptů. Váš mlsný jazýček určitě uspokojí kombinace mandlí s datlemi nebo sušenými fíky. Nejkvalitnějším zdrojem cukrů je však čerstvé ovoce a jeho syrové šťávy.

- sladké nápoje -. Nejen že jsou slazeny rafinovaným cukrem, ale navíc jsou ochuceny chemickými, jak se říká - přírodně identickými aromaty a dobarveny dalšími chemickými látkami a chuťově upraveny nejrůznějšími kyselinami a jinými dochucovadly. Jsou to ty nejvíce umělé "potraviny", které nemají v žaludku co dělat!
Vzhledem k tomu, že člověk vypije denně několik litrů tekutiny, měli bychom pít tu nejkvalitnější. Minerální vody nejsou dlouhodobě vhodným řešením, neboť obsažené minerály jsou anorganické, a nedokonale využitelné lidským organismem. Mohou se zde ukládat a způsobovat mnoho problémů. Nejlepší volbou je voda destilovaná a záhy naformátována na slunci či za pomoci několika kapek syrové ovocné nebo zeleninové šťávy. Pokud si vodu kupujeme v obchodě, tak vždy bez sycení oxidem uhličitým - bez bublinek. Použití kvalitního filtru na vodu je také dobrým a pro mnohé nejschůdnějším řešením. Ze zkušeností v praxi můžeme doporučit filtr DIONELA, který nese atest pro výrobu kojenecké vody.
Nejracionálnějším zdrojem tekutin jsou čerstvé ovocné nebo zeleninové šťávy a šťavnaté ovoce samo o sobě.

Komentáře ke článku


( Celý článek | Autor: vitarian development team)