Aktuálně

18.09.2016: Kurz "nevaření" BASIC
17.09.2016: Vegefest
14.10.2012: Vitariánský kalendář
11.08.2011: Bedničková služba
09.04.2011: Vitariánská, tedy tepelně nezpracovaná strava
23.04.2010: Sanatorium
27.02.2010: Odšťavňovače Champion Bio
11.08.2006: Lifefood.cz
byla spuštěna webová prezentace Lifefood.cz - stránky o živé stravě s novými produkty, informacemi, recepty a články
26.05.2006: CHT v Praze
Hledáte-li v Praze CHT centrum jedno z mála je na adrese: Lázně Cherubín, Školská 36, Praha 1 a tel. čísle:774669921. Paní Vendula už CHT nedělá.

Raw is fun!

Mléčné výrobky II.

Vydáno dne 23. 02. 2004 (20167 přečtení)
BRZLÍK
Funguje v dětství, aby předtrávil mléko, než se dostane do střev. V průběhu přirozeného odstavování brzlík postupně atrofuje a připravuje se na produkci jiného hormonu pro pubertu. Další mléko a mléčné výrobky, které přijímáme po této periodě, či dokonce v dospělosti, přichází do žaludku a střev nepřipravené ke strávení a jeho odpadní látky velmi přetěžují náš organismus.

VÁPNÍK
Mléko je výborný zdroj vápníku. Není pochyb, že je bohaté na vápník. Jenomže mnoho lidí tento vápník není schopno metabolizovat. Pro tělo je použitelný pouze vápník, který je dokonale strávený. U tisíců pijáků mléka bylo zjištěna nejnižší hladina krevního vápníku z celé populace. Nízká hladina vápníku v krvi vyvolává stavy podrážděnosti a časté bolesti kloubů, svalů a rovněž bolesti hlavy. Vápník, jako zásadotvorný prvek, má důležitou schopnost jednak neutralizovat nadbytečné kyseliny a jed­nak uvolňovat. Nemáte-li dostatek použitelného vápníku, svaly jsou v permanentním napětí, uvolňují se nedostatečně. To je příčinou svalových kontraktur, nepříjemných bolestí a následně syndromu chronické únavy.
Chcete-li si být jistí, že máte dostatečný přísun vápníku, jezte dostatečné množství zelených listových zelenin, pampelišek, kopřiv, pórku, pažitky, cibulové natě, petrželky, kapusty, zelí, salátu, kopřivového špenátu, kysaného zelí s křenem, máku, sezamových a dýňových semínek..... to vše je velice bohaté na vápník.
Každý ví, jak velmi důležitý je pro nás vápník. Každý se zajímá o množství vápníku, ale málokoho napadne ptát se na kvalitu a hlavně na jeho využitelnost pro lidský organismus. Zamysleme se: oproti telátkům, pro která je kravské mléko jedině určeno, máme my lidé dvě podstatné nevýhody. Jednak jsme již dospělí a náš brzlík plní zcela jiné a důležitější funkce než je vstřebávání mléka (například imunita); a jednak nám oproti telátkům přece jen něco chybí. Uhodnete co? Pro vysoký obsah kaseinu těžko stravitelné kravské mléko je určeno pro telátka, která mají, jak známo, čtyři žaludky. My máme jen jeden malý žaludek, který je navíc přizpůsoben na lehce stravitelné mateřské mléko. S mateřským mlékem nikdy žádné problémy nebyly. Můžeme ho s plnou zodpovědností vřele doporučit. Mateřské mléko našim dětem, kravské mléko telátkům!
Mateřské mléko je dokonalá strava pro děti. Obsahuje přirozené substance, které dávají dětem obranu proti infekcím. A navíc, mateřské mléko, zvláště v prvních deseti hodinách po porodu, stimuluje zažívací systém dítěte k činnosti. Mateřské mléko dále obsahuje neutrální tuky, které jsou velmi podobné normálnímu lidskému tuku. Předpokládá se, že tyto přirozené tuky pomáhají dítěti lépe absorbovat v tuku rozpustné vitamíny. Mateřské mléko obsahuje velké množství taurinu (protein) a fosforu. To jsou dvě součásti výživy, které jsou důležité pro správný vývoj mozku.
Ale snad nejdůležitější součástí mateřského mléka je láska, kterou dítě dostává od své matky. Zde není a nikdy nebude náhrady. Kojené děti jsou statisticky šťastnější, tišší a celkově klidnější. Tyto děti jsou rovněž nesrovnatelně odolnější jak fyzicky, tak i po stránce psychické. Budete-li mít dítě, kojte ho. A kojte ho co nejdéle. Naprosto není pravdivá pověra, že si tím žena zničí krásné poprsí. Nemůžete-li z nějakého důvodu kojit (velmi často je příčinou právě přílišná konzumace mléka a mléčných výrobků a z toho plynoucí nedostatek vápníku), vyhledejte ve svém okolí zdravou kojící matku a požádejte ji alespoň o malé množství mléka.
V případe nutnosti si zajistěte čerstvé (nepasterizované) kozí mléko. Kozí mléko je nejlepší mléčný produkt. Je snadnější na strávení, obsahuje vysoké množství alkalických minerálů a je nejbližší k tomu lidskému mléku. Dále se přesvědčte, že na pastvině koz nerostou ocúny, které kozám nevadí, ale pro miminko mohou být ve větším množství jedovaté.
Jako další možnou náhradou mohou být mléka z ořechů.

HLENY
Protože kravské mléko a jeho produkty nejsou tráveny dokonale, vytváří se v lidském těle hlen (mukus). Tento hlen se usazuje a hromadí ve střevech, v plicích, v tělesných dutinách a v celé oblasti hlavy. Nad­bytek hlenu vytváří na vnitřní stěně střev vrstvu povlaku, který pochopitelně zabraňuje dobrému vstřebávání živin. Takový člověk může mít nadváhu, může být obézní a přesto je vlastně podvyživený a trpí chronickou únavou. Nadměrný hlen způsobuje i další problémy: snižuje peristaltiku střev, což nevyhnutelně vede k chronické zácpě. Tuk a hlen vzniklý v důsledku konzumace mléčných výrobků je v pozadí mnoha dýchacích onemocnění. Hlen se hromadí v plicích, v dutinách a ve střevech. Je významným faktorem při vzniku bolestivých problémů nosních a čelních dutin i při tvorbě hnisu v hrdle.
Hlen je lepkavý a tudíž se na něj chytají další škodliviny a v těle se hromadí. Jestliže je u pijáků mléka nadměrné množství hlenu ve střevech, lepí se potrava na stěny a dochází k omezení střevní peristaltiky. Následkem toho se stolice obtížně dostává ven. Podobně se to děje ve vašich plicích, ve sliznici nosohltanu a jinde. Jste-li nachlazen a pijete mléko, budete si stěžovat na ucpaný nos, na kongesci (překrvení, městnání krve, zduření sliznic dýchacích cest) a tvoření hlenu v plicích.
Je pravda, že hodně dětí na mléčné stravě prosperuje po určitou dobu relativně dobře. Je to díky tomu, že mají silná játra a jejich adrenalinové žlázy pracují dokonale. Později, od 2 až 6 let, se objevují chronické rýmy, kašel, dýchací problémy, astma a různé formy alergií… Jak typické pro předškolní a školní věk!

cheese SÝRY
Problém sýrů je ještě vážnější. Lidé si neuvědomují, že sýry jsou velmi koncentrovanou potravinou. Na výrobu 1 kg sýra je třeba průměrně 11 až 15 litrů mléka (podle tvrdosti sýra). Je-li některá potravina tak velmi koncentrovaná, nemusíte mnoho jíst, abyste přibrali na váze. Navíc je většina sýrů solena. Jak víte, mnoho soli nejen, že zadržuje vodu v těle a tím zatěžuje organismus, ale zároveň stupňuje riziko srdečních onemocnění. Navíc s problémem sýrů souvisí i otázka bolestí hlavy. Již před více než 200 lety se dobře vědělo, že mnoho sýrů způsobuje bolesti hlavy. Již roku 1780 na to upozorňoval vynikající britský vědec John Fetherle. Uveřejnil statisticky podložené údaje o vztahu mezi požíváním sýrů a těžkými migrénovými bolestmi hlavy. Studia mnoha dalších vědců tyto Fetherlovy nálezy po letech potvrdily. Podle studií je příčinou značné části bolestí hlavy mléčná bílkovina. Při zraní sýrů z bílkovin také vzniká Tyramin – amin a také v sýrech nalezený fenyl­ethelamin. Všechny tyto látky přispívají k bolestem hlavy. Sýry však nezpůsobují bolesti hlavy vždycky. Jisté pokusy potvrzují, že se tak děje hlavně dospělým, kteří užívají mléčné výrobky, ale nedokáží je dobře strávit.
Jestliže ještě musíte sýry, tak ty nejméně tučné, v co nejmenším množství, pokud možno kozí a nepasterizova(ty je však u nás problém sehnat) a vždy jen jako dochucení na zeleninový pokrm. Nezapomínejme, že zelenina svými minerály, vitamíny a energií pomáhá některé škodlivé vlivy sýrů zmírnit.

KEFÍR
Kefír, jako jediný obsahuje enzymy, které pomáhají mléko trávit. Navíc není pasterizovaný a obsahuje ty nejlepší probiotické kultury ze všech mléčných výrobků.

Pokud mléčné výrobky, tak nejlépe kozího původu a nepasterizované . Ty však dle jistých předpisů nesmějí až na několik vyjímek být veřejně prodávány. Doporučuji se kontaktovat na nějakého farmáře či zemědělce a domluvit se sním osobně.


Komentáře ke článku


( Celý článek | Autor: vitarian development team)